top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעליזה אוחיון עובדיה

"על ארבע סכנות זוגיות דיבר המחקר"

המחקר שאציג כאן הינו מהמחקרים המוכרים, המצוטטים והמפורסמים בתחום הטיפול הזוגי והוא נעשה על ידי זוג חוקרים בשם גוטמן, זוג באקדמיה ובמחקר. המחקר קרוי "ארבעת פרשי האפוקליפסה" The four horseman ארבעת הפרשים מסמלים במסורת הנוצרית את אחרית הימים ובנמשל שלנו את קץ הנישואים. במסגרת המחקר, החוקרים שיכנו זוגות בתוך מרחב ועקבו אחרי התקשורת שלהם, הזוגות נתבקשו לשוחח 15 דקות על כל נושא ובזמן הזה צפו בהם ועקבו אחר מדדי הגוף שלהם (דופק, זיעה וכו', על מנת לנטר סטרס ומדדים נוספים). החוקרים הצליחו במובהקות גדולה למדי לנבא את גורל הזוגיות שלהם, כאשר המחקר המשיך לעקוב אחריהם שנים קדימה.

המחקר למעשה ביקש לאתר מה הם ההתנהגויות שזורעות הרס בזוגיות ושכדאי להמנע מהם. להלן ההתנהגויות או הפרשים:

1. בוז (contempt) – נחשב למנבא גירושים. ואליו מצטרפים כל החברים: ציניות, סרקזם, התנשאות, שפת גוף הכוללת גלגלול עיניים. בוז הוא למעשה סוג של רעל בתוך התקשורת המעביר את המסר: "אני טוב ממך".

2. ביקורתיות (Criticism) –כאשר הביקורת אינה עניינית וכלפי דבר מסוים, אלא הופכת להיות אישית ומאשימה, נוצר מצב המקשה הן על המבקר והן על המבוקר, מכיוון שאין יכולת להכיר ולזהות חלקים טובים בקשר.

3. הגנתיות (Defensiveness) – כאשר אנחנו הגנתיים אנחנו למעשה אומרים: "אני כזה רק בגלל שאתה כזה" ואז למעשה אין לנו שום יכולת לקחת אחריות על חלקנו בריקוד הזוגי. הגנתיות היא למעשה תוקפנות במסווה ואינה תורמת כלל לפתרון המצב, שכן היא מרחיקה אותנו מהיכולת לקחת אחריות.

4. האטמות/נסיגה רגשית (Stonewalling) – כאשר אחד מבני הזוג פשוט "לא משחק יותר", נסוג אל עולמו ועיסוקיו ומותיר את השני "מדמם".

אלו הם ארבעת הדברים שחשוב למאוד להמנע מהם בזוגיות, לפחות לפי עצת המומחים, גם אם לפעמים זה מאוד קשה והאמוציות מציפות. בפוסט הבא, המומחים מציעים Antidotes, תרופות נגד לפרשי האפוקליפסה - ובאווירה קצת יותר אופטימית, איך ניתן להמנע מהחורבן ולהתגבר על הקשיים, מבלי להשתמש במבשרי הקץ.

מקורות

Gottman, John (2011). The Science of Trust: Emotional Attunement for Couples. New York: W. W. Norton & Company. ISBN 0-393-70595-1.

Gottman, John; Silver, Nan (2012). What Makes Love Last. New York: Simon & Schuster. p. 305

Gottman, J., & Gottman, J. (2017). The Natural Principles of Love. Journal of Family Theory and Review, 9(1), 7–26.

Gottman, John; Gottman, Julie Schwartz (2018). The Science of Couples and Family Therapy: Behind the Scenes at the “Love Lab”. New York: W.W. Norton & Company

175 צפיות
bottom of page