top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעליזה אוחיון עובדיה

חדשות טובות – זוגיות היא כאן להשאר


הלן פישר, אנתרופולוגית ביולוגית, שחקרה את המוח המאוהב סקרה יחד עם הצוות שלה, את מוחם של אלפי אנשים בכדי לענות על שאלות לגבי הקשר בין אהבה ובין תפקוד המוח שלנו. היא חקרה ובדקה: נבדקים מאוהבים, נבדקים שסבלו מאהבה נכזבת ונבדקים שנותרו מאוהבים גם בזוגיות ארוכה. ואת הממצאים היא איגדה היא לתוך ספר פורץ דרך שנקרא The love anatomy שפורסם בשנת 1992,

הספר ניסה לחבר בין המדע ובין האהבה. 20 שנה לאחריו פישר נתבקשה לכתוב מהדורה שניה לספר, המציאות בעשרים השנה הזו השתנה לחלוטין מבחינת עולם האהבה. אפליקציות שינו לגמרי את איך שנראה השדה של היכרויות וזוגיות.

פישר מדברת על שלוש מערכות שיש במוחנו:

יצר מיני - שאיפה לסיפוק מיני – אשר אינה קשורה לבן זוג אחד ויכולה להיות מכוונת לפרטרנים שונים

התאהבות רומנטית - מכוונת כלפי אדם אחד, שהופך להיות מיוחד בכל נים בהוויתו

התקשרות – המערכת שמכוונת אותנו לשאוף לתחושת ביטחון ומובילה אותנו למחויבות ולבניית קשר של אהבה בוגרת

המערכות משלימות זו את זו: הסקס דרייב מוציא אותנו לחפש שותפים, ההתאהבות ממקדת אותנו והתקשרות מאפשרת מחויבות והישארות יחד לבניית זוגיות. כל מערכת מוחית מאופיינת על ידי פעילות משל עצמה מבחינת הפרשה הורמונלית ומבחינת אזורי המוח, אך הן מקיימות ביניהן יחסי גומלין.

פישר מרגיעה את כל מי שדואג לגורל האהבה בעידן המודרני ואומרת שהמערכות המוחיות שקשורות לאהבה, נמצאות עמוק מתחת לקורטקס – בתוך החלקים הפרימטיביים ביותר של המוח. טכנולוגיה אומנם משנה את עולם החיזור, היום זמינים לנו פרטרנים שונים ומרובים מקצוות שונות של העולם. אפליקציות מציפות לנו את כל הפרטרנים הללו – וכל מה שנדרש מאיתנו זה רק להזיז את האצבע שלנו לכיוון לפי החלטתנו ימינה או שמאלה. אבל שינוי עולם החיזור, אליבא דה פישר, אינו משנה את האופן שבו פועלת האהבה. פישר מציינת שהאזורים הללו רחוקים כל כך מאזורים של חשיבה מודעת. הם מצוייים באזורים של תשוקה ורצון ומוטיבציה, ושכנים של אזורם במוח האחראים על הרעב והצמא. כך שאין חשש שהם ישתנו גם אם העולם שלנו – בדיוק כמו שאפליקציות לא ישנו את הרצון שלנו לשתות ולאכול. המהפכה הזו, בעיני פישר, לא גדולה או משמעותית יותר בעיניה מהמצאת הגלולה למניעת ההריון, שאפשרה לנשים חופש מיני.

לסיכום, אומרת פישר, אנחנו חיים בשביל האהבה ומתים למענה, היא מקור ליצירה והשראה – המערכת המוחית שתומכת בחיפוש אהבה תשרוד עד כמה שישרוד המין שלנו על פני כדור הארץ.

נמשיך לחפש אחר "הפרס של החיים" Life biggest reward, כפי שמכנה אותו פישר, לזכות בבן זוג לחיים.

26 צפיות
bottom of page